Jan 23, 2015

WEEKLY IPIP NEWS WRAP UP (17/1/15 - 23/1/15)

DALAM NEGARA


JUMLAH MANGSA BANJIR DI SABAH DAN SARAWAK MENINGKAT










KUALA LUMPUR: Jumlah mangsa banjir di Sabah dan Sarawak yang ditempatkan di pusat pemindahan dilaporkan meningkat walaupun cuaca di beberapa tempat dilaporkan baik pagi ini.Setakat 8 pagi ini, jumlah mangsa banjir di kedua-dua negeri itu mencecah 8,880 orang, meningkat sebanyak 1,468 orang berbanding malam tadi.Jumlah keseluruhan mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan di negeri-negeri terjejas banjir ialah 9,212 orang berbanding 7,517 orang, malam tadi.

Di SABAH, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 5,577 orang daripada 1,743 keluarga berbanding 4,118 orang daripada 1,198 keluarga, malam tadi.Pegawai Daerah Beaufort Mohd Shahid Othman berkata jumlah mangsa banjir di enam pusat pemindahan di daerah itu meningkat kepada 1,442 orang daripada 466 keluarga berbanding 1,310 orang daripada 423 keluarga malam tadi.

Di SARAWAK, walaupun cuaca dilaporkan bertambah baik namun fenomena air pasang besar menjadi faktor kepada peningkatan mangsa banjir daripada 3,076 malam tadi kepada 3,303 pagi ini.Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Sarawak berkata Samarahan mencatatkan jumlah mangsa banjir tertinggi iaitu 1,397 orang di enam pusat pemindahan diikuti Limbang (1,219 orang di enam pusat pemindahan); Kuching (379 orang di satu pusat pemindahan); Miri (225 orang di satu pusat pemindahan) dan Mukah (83 orang di satu pusat pemindahan).



AINAA AMANDA TERUJA DAPAT TANGAN BIONIK












PENDANG: Jelas terpancar kegembiraan di wajah Ainaa Amanda Shahzali, 7 tahun, yang menerima set tangan mekanikal (bionik) daripada seorang ahli perniagaan, baru-baru ini.Ibunya, Habibah Hassan, 42, berasa amat terharu dan berbesar hati kerana ada insan yang bermurah hati untuk menderma set tangan mekanikal tersebut kepada anaknya.


Menurutnya, Amanda pada mulanya agak takut apabila melihat gambar tangan mekanikal tersebut menerusi internet. Namun sejurus menerima set tangan tersebut dan selepas memakainya, dia mula berasa selesa dan menyukainya.Kata Habibah lagi, buat masa ini Amanda tidak memakainya di sekolah kerana bimbang akan menarik perhatian kanak-kanak lain, apatah lagi kini Amanda baru saja selesa dengan keadaan tanpa tangan.

Amanda menerima set tangan mekanikal itu semalam daripada ahli perniagaan Sujana Mohd Rejab, 47 tahun, yang bersimpati dengan nasib Amanda setelah mengetahuinya menerusi khabar.


KAWASAN 460 HEKTAR UNTUK BINA RUMAH MANGSA BANJIR DI KUALA KRAI DAN GUA MUSANG













KOTA BHARU:Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata daripada jumlah itu, sebanyak 360 hektar tanah dikenal pasti di Kuala Krai manakala 100 hektar lagi di Gua Musang.Menurutnya perkara itu dipersetujui oleh kerajaan Pusat dan kerajaan Kelantan pada mesyuarat khas pelan tindakan pasca banjir yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Putrajaya semalam.

Kerajaan Pusat mengumumkan dua model rumah setingkat tiga bilik bernilai RM48,000 seunit bagi pembinaan semula rumah mangsa banjir yang musnah sepenuhnya.Rumah itu mempunyai tiga bilik tidur, ruang makan, ruang tamu, satu tandas dan satu bilik mandi.

Sementara itu, Mohd Amar berkata kerajaan Kelantan akan membina 600 unit rumah kekal itu melalui dana yang disumbangkan pelbagai pihak di kawasan berkenaan manakala bakinya akan dibina kerajaan Pusat."Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) akan membiayai pembinaan 300 unit rumah manakala selebihnya daripada dana," katanya.

Menurutnya mangsa yang sebelum ini mendiami tanah rizab sungai tidak akan dibenarkan membina rumah di kawasan terbabit.Beliau juga berkata kerajaan Pusat bersetuju memberi bantuan antara RM5,000 dan RM10,000 kepada mangsa yang mengalami kerosakan rumah.

19,960 EPAL GALA,GRANNY SMITH DISITA DI SARAWAK















BALIK PULAU: Kementerian Kesihatan setakat ini telah menyita sebanyak 19,960 biji epal jenis Gala dan Granny Smith bernilai RM82,000 di Kuching dan Sibu, Sarawak.Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata epal keluaran syarikat Bidart Brothers, dari Bakersfield, California, Amerika Syarikat itu dikhuatiri dicemari bakteria "Listeria monocytegenes".

Menurut beliau, usaha proaktif memantau penjualan epal jenis berkenaan akan diteruskan sehingga isu itu selesai sepenuhnya.Beliau menasihati orang ramai yang termakan epal berkenaan supaya segera membuat pemeriksaan kesihatan sebagai langkah berjaga-jaga.Hilmi, yang juga Anggota Parlimen Balik Pulau, berkata antara tanda awal gejala serangan penyakit bawaan makanan itu ialah sakit kepala, muntah, demam dan kekejangan pada leher.

"Masyarakat diminta jangan panik kerana bukan semua epal bahaya hanya epal dari syarikat itu sahaja dikhuatiri tercemar," katanya.Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada Kementerian Kesihatan melalui Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) atau Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) terdekat atau melalui laman web http://fsq.moh.gov.my atau facebook BKKM www.facebook.com/bkkmhq.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dilaporkan telah menyekat kemasukan epal jenis Gala dan Granny Smith dari Amerika Syarikat ke Malaysia kerana dipercayai tercemar oleh bakteria Listeriosis.


LUAR NEGARA 


RAJA ARAB SAUDI,RAJA ABDULLAH ABDULAZIZ MANGKAT












RIYADH: Raja Abdullah bin Abdulaziz mangkat pada Jumaat, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh istana diraja.Putera Mahkota Salman turut diumumkan sebagai pengganti mewarisi tahkta negara yang terkenal dengan hasil minyak.Raja Abdullah yang mula menaiki takhta pada tahun 2005 menggantikan abang tiri baginda, Raja Fahd, menerima rawatan di hospital sejak beberapa minggu kerana gering akibat jangkitan paru-paru.

Sementara itu, adik tiri Raja Abdullah,  Muqrin, yang berusia dalam lingkungan 60-an, bakal diangkat sebagai putera mahkota.Fahd, Abdullah dan Muqrin merupakan putera-putera kepada pengasas Arab Saudi moden iaitu Raja Abdulaziz yang telah mangkat pada tahun 1953.

Dalam perkembangan berkaitan, ramai pemimpin negara dunia menyampaikan rasa sedih dan ucapan takziah kepada keluarga diraja Arab Saudi.Perdana Menteri Malaysia Datuk Sri Najib Tun Razak juga melalui akaun Twitternya menyampaikan rasa hiba atas kemangkatan Baginda.Begitu juga dengan Presiden AS Barack Obama yang mewakili rakyat negaranya menzahirkan rasa dukacita dan ucapan takziah atas kemangkatan Abdullah.

4 DIDAKWA BANTU PENGGANAS DALAM INSIDEN SERANGAN PASAR RAYA DI PARIS.











PARIS: Mahkamah Perancis mendakwa empat suspek atas tuduhan membantu seorang lelaki bersenjata ketika serangan di sebuah pasar raya Yahudi di Paris baru-baru ini.Menurut pendakwa, Francois Molins, empat lelaki itu, yang berusia di antara 22 dan 28 tahun, telah didakwa dan ditahan pada Selasa malam.

Tiga daripada mereka disyaki telah membeli "peralatan" untuk Amedy Coulibaly, yang menembak mati seorang polis wanita pada 8 Januari dan membunuh empat orang dalam satu drama tebusan di sebuah pasar raya Yahudi keesokan harinya.

Suspek dari pinggir bandar Paris itu dikenal pasti sebagai Willy P., Christophe R., Tonino G. dan Michael A. Mereka didakwa dengan "konspirasi pengganas untuk mencederakan orang ramai."

Salah seorang daripada mereka turut didakwa memiliki senjata, kata Molins.


JEPUN TIDAK AKAN TUNDUK KEPADA KEPADA PENGGANAS.












BEIRUT: Kumpulan militan Negara Islam (IS) mengancam untuk membunuh dua tebusan warga Jepun dalam tempoh 72 jam jika tidak menerima wang tebusan berjumlah AS$200 juta. Ugutan tersebut disiarkan melalui sebuah rakaman video semalam.

Tokyo walau bagaimanapun, enggan tunduk kepada permintaan kumpulan pengganas tersebut.
Perdana Menteri Shinzo Abe, yang kini berada di Baitulmaqdis dalam lawatan rasmi ke Asia Barat, mendesak kumpulan militan itu segera membebaskan dua tebusan tersebut tanpa dicederakan.

Beliau ketika itu baru saja menghadiri mesyuarat dengan Presiden Palestin Mahmud Abbas bagi menangani krisis tersebut.

Dalam video yang disiarkan dalam laman web militan tersebut, anggota kumpulan berpakaian hitam yang berdiri di antara tebusan Kenji Goto dan Haruna Yukawa, dilihat mengacukan pisau dan menghalakannya ke kamera.

Bercakap dalam bahasa Inggeris loghat Amerika Selatan, militan tersebut mengatakan bahawa wang tebusan yang diminta adalah untuk bantuan bukan ketenteraan yang dijanjikan Abe bagi menyokong negara-negara tang terjejas dengan kempen menentang IS.

Namun Shinzo Abe berkata Jepun tidak akan tunduk pada kehendak mereka dan akan meneruskan janji asalnya untuk membawa bantuan kemanusiaan ke rantau tersebut.

“Saya meminta agar tebusan tidak dicederakan dan segera dibebaskan. Komuniti antarabangsa tidak akan bergerak di bawah telunjuk pengganas dan perlu dipastikan kita dapat bekerjasama,” kata Abe dalam sidang media di Baitulmaqdis.

PARLIMEN XINJIANG CHINA RESMI HARAMKAN AZAN,SOLAT,HIJAB DAN SIMBOL ISLAM












Urumqi: Pihak berkuasa Xinjiang semalam mengharamkan pemakaian purdah di bandar raya ini, langkah yang dilihat akan mencetuskan lebih banyak kekacauan di wilayah bergolak itu.
Pengumuman itu dibuat ketika China meningkatkan sekatan terhadap penggunaan pakaian yang melambangkan keagamaan, kononnya bimbang terhadap peningkatan fahaman pelampau Islam.

Ramai pakar berkata, pengharaman purdah serta hukuman keras yang dikenakan ke atas aktivis Islam mencetuskan lagi kemarahan penduduk Uighur, golongan majoriti di wilayah berkenaan.
Pengharaman itu akan dilaksanakan sebaik ia diluluskan oleh Parlimen Xinjiang.

Wanita Uighur secara tradisinya mengamalkan ajaran Islam yang sederhana tetapi sejak kebelakangan ini semakin ramai dilihat mengikut cara pemakaian wanita Arab Saudi dan Pakistan yang menutup seluruh anggota mereka, kecuali mata.

Bulan lalu, pihak berkuasa Xinjiang mengharamkan amalan agama di bangunan kerajaan dan orang ramai dilarang memakai pakaian yang ada kaitan dengan agama.
Ogos lalu, Karamay, sebuah bandar di barat laut wilayah itu mengharamkan wanita bertudung dan lelaki berjanggut menaiki bas.



Jan 22, 2015

Nak Kahwin! Tapi...





Situasi

A:Eh,apa ciri2 lelaki idaman kau ea
B:Hmmmm...mestilah yg handsome,selalu pergi surau,pandai buat kerja rumah dan ........

Assalamualaikum w.b.t buat semua.Sering mendengar ayat di atas?Itu kalau perempuan, tapi saya percaya kaum Adam juga tidak ketinggalan dengan senarai ciri-ciri isteri idaman mereka.

Tak salah untuk kita buat senarai sepanjang sepuluh muka surat sekalipun tapi adakah kita sendiri sudah mempersiapkan diri kita sebaik mungkin?

Insya allah pada entri kali ini kita akan berkongsi tips-tips untuk mempersiapkan diri sebelum berkahwin.

1)Biasakan diri untuk solat jemaah

 Alhamdulillah bagi yang sudah mampu melakukannya 5 kali sehari namun solat subuh berjemaah adalah yang paling sukar untuk dilakukan tapi bermulalah dengan langkah yang kecil. "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit". Bagi yang perempuan jangan pula beralasan "alaaa..nanti lelaki yang kena jadi imam bukannya perempuan so,lelakilah yang kena ajak kita untuk solat jemaah". Sabda nabi “Sesungguhnya dunia itu  adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah .” (Hadis Riwayat. Muslim no.1467). Sweet kan kalau kita boleh sama-sama berpimpin tangan ke syurga.

2)Lazimi amalan-amalan sunat

Zikir-zikir yang mudah dan membaca Al-Quran pada waktu terluang boleh dijadikan sebagai amalan.Dengan melakukan perkara ini kita dapat menghindarkan diri daripada melakukan perkara yang melalaikan sekaligus menyusun masa dengan berkesan.Bukankah kita akan jadi lebih sibuk selepas berkahwin?

3)Biasakan diri melakukan kerja rumah

Jangan hanya meletakkan tanggungjawab ini kepada kaum wanita sahaja. Sebagai contoh ketika pulang ke rumah pada musim panas,rajinkan diri mengemas rumah dan memasak untuk ahli keluarga yang lain.Paling lekeh pun basuh pinggan sendiri selepas makan pun sudah cukup sebagai permulaan.(;

"Aisyah r.a. pernah ditanya seorang lelaki yang bernama al Aswad bin Yazid tentang apa yang 
dilakukan oleh Rasulullah saw ketika dalam rumahnya? Maka Aisyah menjawab: Rasulullah SAW sentiasa membantu ahli keluarganya dalam kerja rumah. Dan apabila sudah tiba masuk waktu solat, Baginda keluar untuk solat."

Semoga entri kali ini dapat membantu kita untuk lebih memperbaiki diri

Sekian..

Jan 13, 2015

Weekly IPIPnews Wrap-up (5/1/2015-13/1/2015) ~IKATAN PELAJAR ISLAM POLAND

DALAM NEGARA:

Dua beradik ditemui

- Read more at: http://www.hmetro.com.my/node/22711#sthash.bDqBrmuO.dpuf 


Johor Bahru: Dua beradik berusia lapan tahun dan sebelas tahun yang didapati hilang selepas mereka keluar membeli minuman di sebuah kedai tidak jauh dari rumahnya di Jalan Pinang 52, Taman Daya,  dimaklumkan pihak polis sudah menemui kanak-kanak terbabit esok pagi selepas dilaporkan hilang.
Ibu saudara mangsa, Azrizah Ahmad, 44, berkata, keluarganya menerima panggilan daripada pihak polis memaklumkan kanak-kanak berkenaan sudah ditemui.

Remaja berhati mulia

 - Read more at: http://www.hmetro.com.my/node/22510#sthash.B1umIXbH.dpuf


“Bagi saya, susah hendak jumpa orang macam dia yang ikhlas dan saya andaikan dia seorang yang berhati mulia. Jika dia tidak memulangkan semula beg itu, mungkin hari jadi saya yang ke-28 (6 Januari) paling sukar dilupakan,” kata Norman Berahim. Norman berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai sikap remaja, Mohd Syaqir Japarudin, 17, yang memulangkan semula RM1,600 tunai yang hilang ketika dia menunaikan solat di Masjid Negeri Sabah, Kota Kinabalu, pada 7 petang, 5 Januari lalu.

Jumlah mangsa banjir di Pahang meningkat, Kelantan, Perak dan Johor semakin baik

-Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/jumlah-mangsa-banjir-di-pahang-meningkat-kelantan-perak-dan-johor-semakin-baik-52133?cp

Jumlah mangsa banjir di Pahang meningkat, Kelantan, Perak dan Johor semakin baik

KUALA LUMPUR: Jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan dilaporkan sedikit meningkat di Pahang, sementara di Kelantan, Perak dan Johor terus menunjukkan penurunan.

Jumlah keseluruhan mangsa di empat negeri berkenaan kini 4,434 berbanding 4,569 petang tadi.


Mejar Zaidi dihukum buang kerja oleh Mahkamah Tentera

KUALA LUMPUR: Mejar Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Zaidi Ahmad telah dijatuhkan hukuman buang kerja daripada perkhidmatan Yang di-Pertuan Agong serta-merta selepas didapati bersalah di atas dua dakwaan melanggar protokol mendedahkan masalah dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum Mei 2013.

Keputusan itu dibuat oleh Yang Dipertua, Kolonel Saadon Hassan yang mengetuai panel lima anggota yang terdiri daripada Leftenan Kolonel Zainurin Mohd. Dom, Mejar Khuzairi Mohd. Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib dan Mejar S. Nadzeer Salehuddin.

Dalam satu laporan Berita Harian, Saadon berkata tindakan Zaidi berdiam diri ketika dipanggil membela diri sudah cukup untuk mensabit kesalahannya.

Zaidi dilaporkan menuturkan  ‘jumpa nanti di mahkamah Allah’, selepas mahkamah rayuan membenarkan beliau menampilkan saksi untuk menyokong rayuan bagi hukuman lebih ringan.


Benci pada perlakuan buruk, bukan si pelakunya, kata Imam Muda Asyraf

KUALA LUMPUR: Perlakuan tidak senonoh kerana terlalu obses dengan artis sehingga melibatkan aksi bersentuhan dan menunjukkan keintiman lebih-lebih lagi bagi yang bukan muhrim jatuh hukum yang sangat jelas iaitu haram.

Perkara tersebut dijawab oleh Imam  Muda Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan melalui Twitternya ketika ditanyakan oleh Astro AWANI.

“'Ilm ma'lum bidhdharurah. Maksudnya: Satu hukum yang tidak perlu belajar tinggi-tinggi. Semua orang tahu ia jelas haram,” tuit Asyraf.

Dalam siri tuitnya selepas soalan itu diajukan, penceramah bebas itu turut mengingatkan umat Islam agar  membenci sesuatu perlakuan yang bertentangan dengan ajaran Islam tetapi dan bukan membenci si pelakunya.

“Ini kerana di pelaku juga berkemungkinan lebih baik daripada kita suatu masa nanti,” katanya.

Tweet tersebut susulan selepas tersebar video artis kpop, B1A4 mencium dan memeluk gadis melayu bertudung yang naik ke pentas


LUAR NEGARA:

AirAsia QZ8501: Kotak hitam kedua berada di Jakarta untuk dianalisis

-Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/airasia-qz8501-kotak-hitam-kedua-berada-di-jakarta-untuk-dianalisis-52130?cp

AirAsia QZ8501: Kotak hitam kedua berada di Jakarta untuk dianalisis

Pihak berkuasa Indonesia mengesahkan menjumpai kotak hitam kedua pesawat AirAsia Indonesia QZ8501. Kotak hitam kedua yang mengandungi perakam suara kokpit itu kini berada di Jakarta untuk dianalisis.

Ketua Majlis Keselamatan dan Pengangkutan Indonesia (KNKT), Tatang Kurniadi berkata sebelum itu beberapa pegawai bertanggungjawab telah ditugaskan mengambil kotak hitam tersebut dari kapal KRI Banda Aceh dan menerbangkannya ke Pangkalan Bun.

Indonesia bom kapal nelayan Malaysia 

-Read more at:http://www.sinarharian.com.my/global/indonesia-bom-kapal-nelayan-malaysia-1.348968

Gambar menunjukkan kapal milik nelayan Malaysia yang diletupkan semalam. - Foto ihsan Kompas.com

BELAWAN - INDONESIA. Pihak berkuasa Polda Sumut dilaporkan telah meletupkan sebuah kapal nelayan milik Malaysia, baru-baru ini. Kapal tersebut yang bernombor pendaftaran PKFA 7738 ditangkap selepas menceroboh dan menangkap ikan di Pandan Islet.

Disember lepas, Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Herman Prayitno mengesahkan cadangan pengeboman kapal asing yang menangkap ikan secara haram di perairan negara itu.

“Anak kapal akan diselamatkan terlebih dahulu, kemudian apabila kapal sudah kosong baru dibom untuk menenggelamkannya.

Charlie Hebdo

Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/edisi-terbaharu-charlie-hebdo-terus-siarkan-karikatur-nabi-muhammad-52072?cp

Edisi terbaharu Charlie Hebdo terus siarkan karikatur Nabi Muhammad

Serangan di pejabat akhbar Charlie Hebdo Rabu lalu yang menyebabkan 12 orang terbunuh itu masih diselubungi dengan tanda tanya.
Motif serangan ke atas pejabat akhbar itu belum disahkan, namun umum mengetahui majalah mingguan itu sentiasa mengundang kemarahan umat Islam kerana kerap menerbitkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW dan agama Islam, di samping agama lain dan individu.

Terbaru, Charlie Hebdo akan menyiarkan edisi khas karikatur Nabi Muhammad yang bakal dikeluarkan Rabu ini, juga akan diterbitkan dalam 16 bahasa untuk pembaca sedunia, ujar salah seorang kolumnisnya, Patrick Pelloux.

Peguam Charlie Hebdo, Richard Malka, memberitahu kepada sebuah stesen radio tempatan bahawa edisi itu akan secara 'terang-terangan' mempersenda Nabi Muhammad semata-mata untuk membuktikan bahawa para pekerja penerbitan itu tidak akan tunduk pada tekanan kumpulan ekstremis.



Jan 8, 2015

Azam Tahun Baru Saya : Nak Kahwin.. Nak Kahwin! Nak Kahwin!!!!

Bismillahirrahmanirrahim..



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Insya Allah entri kali ini akan membincangkan mengenai azam tahun baru.. Sering kali kita berdepan dengan perbualan-perbualan seperti ini.

Dialog 1
A; Apa azam tahu baru engkau?
B: Azam tahun baru aku nak kurangkan main games.
A: Bukan dari tahun lepas ke azam ni?

Dialoq 2
A: Azam tahun baru aku nak score exam..
B: Alah engkau ni awal-awal je semangat, nanti dah lama-lama lupa..

Dialog 3
A: Apa azam tahun baru engkau?
B: Nak kahwin..Nak kahwin!! Nak kahwin!!! Tapi mak aku suruh habiskan belajar dulu.. (-.-)''

Insya Allah kita akan cuba berkongsi tips-tips untuk memotivasikan diri dalam mecapai matlamat yang telah kita tanamkan dalam diri kita.

1. Begin with end in mind.

Dalam buku Stephen Covey bertajuk 7 Habit of Highly Effective People ada membincangkan perkara ini. Dalam buku ini penulis telah mengajak kita berfikir tentang pengakhiran hidup kita. Individu bagaimana yang kita ingin orang di sekeliling ingati tentang kita? Sumbangan apa yag telah kita berikan pada orang di sekeliling kita? Pencapaian apakah yang akan kita kecapi di akhir penghidupan kita di dunia?

Pastinya kita inginkan yang terbaik dalam hidup kita bukan? Menjadi anak yang terbaik kepada kedua orang tua, pelajar yang cemerlang di sekolah dan sebagainya.. Maka haruslah kita yang mempunyai impian besar untuk menjadi orang yang berjaya, tekun berusaha mencapai matlamat dan impian hidup yang telah kita tetapkan..

2. Bersungguh-sungguh dan jangan berputus asa..

Kadang-kadang untuk mencapai sesuatu yang besar dan bermakna ianya pasti akan menuntut pengorbanan dan usaha yang bersungguh-sungguh namun diakhirnya jikalau kita bersabar pastinya membuahkan hasil yang sangat bermakna. Contoh mudah yang dapat saya berikan seperti Wright bersaudara yang berjaya menghasilkan penerbangan pertama. Begitu juga dengan Thomas Edison si pencipta lampu. Orang-orang tersohor ini pastinya melalui banyak halangan dan cabaran semasa menghasilkan hasil ciptaan masing-masing. Namun apa yang membezakan mereka dengan yang lain pastinya cita-cita besar, semangat yang kental dan sikap tidak berputus asa yang mereka ada. bak kata Thomas Edison,'' I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.''

3. Selalulah berdoa kepada yang memberi kekuatan.

Akhir sekali hendaklah kita ingat sepandai manapun kita merancang, perancangan Allah itu lebih terancang. Sebaik mana pun kita inginkan sesuatu, jika Allah tidak mengizinkan maka tiada satu makhluk pun yang dapat menghulurkannya kepada kita, maka berdoalah pada yang Esa. Dia Maha Tahu segala-gala. yang tersembunyi mahupun yang jelas di depan mata. Dia juga dekat, hampir dengan kita semua hamba-hambaNya..Seperti mana firmanNya,

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” [Al Baqarah 186]

Moga tahun 2015 ini kita jalani dengan lebih bermakna. Sekian..

Jan 4, 2015

Weekly IPIPnews Wrap-up. (29/12/2014 -4/1/ 2015)


Dalam Negara:

Pasca banjir: Mangsa perlu bantuan persekolahan anak





"Meskipun bantuan bekalan makanan dan pakaian harian tidak putus-putus diterima, namun kini saya lebih khuatir mengenangkan sesi persekolahan anak yang akan dibuka tidak lama lagi, kerana kelengkapan sekolahnya yang telah dibeli, dihanyutkan arus banjir," kata Siti Haryani Ramly, 29.


"Saya bimbang memikirkan bagaimana untuk menyediakan semula kelengkapan persekolahan anak saya. Lagipun saya tidak dapat keluar ke bandar untuk membeli semula pakaian dan bukunya yang akan masuk tahun satu kerana Jambatan Sungai Gading telah runtuh," katanya yang juga guru Kafa kepada Bernama.

Mereka sekeluarga kini masih menumpang di rumah jiran dan beliau sendiri  tidak dapat mengajar kerana bahan pengajarannya musnah.-luahan rakyat




Kemusnahan hutan punca banjir terburuk

OLEH MAISARAH SHEIKH RAHIM (PENGARANG@UTUSAN.COM.MY)  |  04 Januari 2015 1:25 AM

KUALA LUMPUR 3 Jan. - Bencana banjir terburuk dan tanah runtuh yang berlaku ketika ini disahkan ada kaitan dengan kegiatan pembalakan dan kemusnahan hutan di beberapa tempat serta penerokaan tanah ha­ram di Cameron Highlands.



Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata, tindak balas semula jadi itu pasti akan berlaku akibat kerakusan `tangan-tangan manusia’ sendiri kerana permukaan bumi kehilan­g­­an pelindung, daya pengikat dan cengkaman tanah, sekali gus mengakibatkan struktur tanah menjadi longgar dan cerun-cerun bukit tidak stabil.

“Banjir dan pembalakan memang ada kaitan. Kita lihat sendiri paras air naik amat luar biasa iaitu paling teruk selepas kejadian bencana banjir berlaku pada tahun 1967 dan 1971.“Apa yang kita lakukan terhadap alam semula jadi ada tindak balas, jadi kita sendiri terima akibatnya,’’ katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.






Dalam pada itu, Mohamed Thajudeen memberitahu, operasi memusnahkan kebun sayur haram di Cameron Highlands akan dimulakan semula selepas kerja-kerja tersebut dihentikan seketika sejak 26 Disember lalu kerana kekangan cuaca tidak baik, selain keadaan jalan yang licin menyukarkan tugas pembersihan.

“Pihak kami akan bermesyuarat Selasa ini untuk melihat sama ada keadaan mengizinkan untuk kita meneruskan kembali tugas-tugas pemusnahan kebun sayur haram itu,’’ katanya.
Sementara itu, beliau berkata, MKN akan membuat taksiran kerugian secara keseluruhan akibat banjir besar yang melanda negara selepas keadaan pulih sepenuhnya.


Kata beliau, pihaknya akan menganalisis semua situasi termasuk nilai kemusnahan rumah penduduk bagi tujuan pembinaan semula membabitkan tiga kategori iaitu penilaian kemusnahan rumah secara total, rumah rosak yang tidak boleh diperbaiki dan rumah separuh rosak boleh diperbaiki.
Jelasnya, ini termasuk kerosakan kemudahan awam lain seperti dewan orang ramai, masjid, sekolah, jalan raya, jambatan dan sebagainya yang belum dapat dipastikan tahap kemusnahannya kerana masih ada tempat ditenggelami air.
“Pada ketika ini kita sudah pun membuat penilaian kerosakan rumah secara berperingkat-peringkat di tempat-tempat yang sudah pulih kerana keutamaan kita adalah membaik pulih rumah.
“Selepas keadaan semuanya pulih, kita akan mulakan kerja-kerja pembaikan dan menilai kerugian selewat-lewatnya dalam tempoh seminggu,’’ katanya.





- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kemusnahan-hutan-punca-banjir-terburuk-1.44187#sthash.XoVcDpFc.dpuf

Kedai dan pasar raya dipecah masuk ketika banjir

TEMERLOH: Kedai, stesen minyak dan pasar raya besar di daerah ini dikatakan dipecah masuk beberapa individu ketika musim banjir.



Peniaga runcit di Taman Bahagia Makmur, Syed Khairi Anuar Syed Hussin berkata enam buah kedai lain yang berhampiran kedainya termasuk kedai gunting rambut turut dipecah masuk dan melarikan hampir kesemua barangan mereka.

Pihak polis yang dihubungiBernamamengenai kejadian itu memberitahu satu pasukan khas telah ditubuhkan bagi memantau premis perniagaan dan kawasan perumahan.

Ketua Polis Daerah Temerloh, ACP Anuwar Osman berkata tiga pasukan khas telah diarahkan untuk berkawal dan meronda terutama di sekitar bandar.

"Hari ini saya telah mengeluarkan arahan kepada anggota bertugas agar menunggu pemilik premis tiba di kedai masing-masing sekiranya terdapat kejadian pecah masuk," katanya.

Beliau berkata semasa banjir, anggota polis turut meronda dengan bot dan kini rondaan diteruskan oleh anggota Unit Rondaan Bermotosikal dan unit kereta peronda.

Anuwar meminta pemilik premis terbabit agar membuat laporan dan sehingga kini pihaknya hanya menerima satu laporan.


Luar Negara:

QZ8501: Apa yang kita tahu setakat ini


PANGKALAN BUN: Seramai 17 penyelam yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat nahas pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 gagal meneruskan tugas mereka akibat jarak penglihatan yang terhad, lapor detik.com.
Usaha mencari hanya akan diteruskan pada pagi esok.
Menurut maklumat yang dikumpulkan di kapal Geo Survey, jarak penglihatan di lokasi pencarian sangat gelap. Pada kedalaman 20 meter, tidak ada objek yang kelihatan kerana dikaburi dengan lumpur pekat.

http://www.astroawani.com/news/show/qz8501-apa-yang-kita-tahu-setakat-ini-51142http://www.astroawani.com/news/show/qz8501-apa-yang-kita-tahu-setakat-ini-51142



Swedish Mosque Plastered With Hearts In Show Of Solidarity With Muslim Community After Attack






Hundreds of demonstrators in three major Swedish cities have rallied in support of Muslims, condemning recent arson attacks against mosques in which at least five people were injured.This is the third arson attack within a week
Anti-racist demonstrators in the capital, Stockholm, waved placards and a banner with the words "Don't touch my mosque," as Muslim community leaders addressed the gathering preaching tolerance.
The Friday rallies, also held in the south-western cities of Malmo and Goteborg, follow a recent rise in anti-immigrant sentiment in Sweden, known for its policies of tolerance in a country where more than 20 percent of the 10 million population has foreign roots.
Sweden's minister for public administration Ardalan Shekarabi said the country needed this type of outreach.
“We’re seeing a wave of Islamophobic propaganda," Sweden's minister for public administration Ardalan Shekarabi told local radio. "It’s obvious that we have to take a stand against Islamophobia and for the equal value of every person. All people, no matter what their faith, should feel safe in Sweden.”

IMPORTANT ANNOUNCEMENT FOR MALAYSIANS TRAVELLING TO FRANCE


check the link below
http://www.kln.gov.my/web/fra_paris/home/-/asset_publisher/8pPT/blog/important-announcement-for-malaysians-travelling-to-france?redirect=%2Fweb%2Ffra_paris%2Fhome



Dec 24, 2014

 WEEKLY IPIPnews WRAP-UP 22-26/12/2014

20 termasuk 5 bayi terperangkap akibat banjir

sumber:berita harian, 24/12/2014

KUALA KRAI: Seramai 20 penduduk termasuk lima bayi terperangkap dalam kediaman mereka sejak pagi tadi, selepas dilanda banjir dalam kejadian Kampung Benor, di sini.
Mohd Hafiz Mohd Razali, 24, berkata dia bersama ahli keluarga dan jiran dalam keadaan bahaya kerana paras air sehingga kini pada paras pinggang dan semua bayi berkenaan dalam keadaan kesejukan.
"Kawasan rumah saya agak tinggi, namun air naik secara mendadak menyebabkan kami gagal menyelamatkan diri. Saya sudah berkali-kali menghubungi pasukan penyelamat namun sehingga kini tiada sebarang bantuan tiba.
"Nyawa kami dalam bahaya dan sekiranya paras air terus naik, kami semua akan mati lemas. Saya minta pasukan keselamatan datang menyelamatkan kami," katanya.
sumber: Berita Harian, 24 Dis 2014

Air cecah tingkat 3, 500 mangsa di SMK Manek Urai dalam bahaya

sumber:berita harian, 24/12/2014

Keadaan Muhammad Ali bertambah baik

sumber:berita harian, 24/12/2014

LOUISVILLE: Keadaan legenda juara tinju dunia, Muhammad Ali semakin baik sejak dimasukkan ke hospital akibat penyakit radang paru-paru minggu lalu.

Jurucakap Ali berkata, doktor berharap beliau akan bertambah baik.
Ali, 72, dimasukkan ke hospital pada pagi Ahad lalu.
"Keluarga Ali terus memohon masa bersendirian dan menghargai semua doa dan ucapan," kata jurucakap Ali, Bob Gunnell.

Beliau berkata, tiada maklumat lanjut diumumkan.
Bekas juara heavyweight dunia tiga kali dan dianggap salah seorang peninju terbaik dunia, Ali mengalami penyakit Parkinson.
Dia pernah muncul di khalayak ramai pada September lalu untuk menghadiri majlis di kampung halamannya di Louisville, Kentucky sempena Anugerah Kemanusiaan Muhammad
Ali. - AFP

Germany's burgeoning anti-immigrant rallies

Weeks of growing protests against Muslims continue in Dresden with 15,000 hitting the streets last Monday.

Dresden, Germany - A movement called Patriotic Europeans Against the Islamisation of the West (PEGIDA) continues to grow in popularity, drawing thousands of people to a series of Monday evening marches in the city of Dresden.
On December 15, an estimated 15,000 people took part in PEGIDA's march, many came from all over Germany. One was Paul, a retired doctor from the capital Berlin, 200km away. He said it was important for him to march in order to show that PEGIDA is made up of ordinary people, not far-right ideologues.

full link:  http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/12/germany-burgeoning-anti-immigrant-rallies-201412216718243869.html



Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More